lunes, 19 de abril de 2010

2.1. Canvi Conceptual

Seguint la definició de Jonassen, el canvi conceptual és un procés evolutiu d’ampliació i transformació gradual dels estats de coneixement produït després de la revisió i comparació de la feina feta.
En aquest mapa conceptual podem observar l'evolució del coneixement si el comparem amb el mapa de coneixements previs.








Després de comparar les meves respostes del qüestionari i el mapa conceptual de l’avaluació inicial amb els resultats obtinguts actualment podria dir que hi ha hagut una vertadera transformació dels coneixements. Aquest procés ha estat motivat per la interpretació de tota la informació rebuda mitjançant els apunts del mòdul 1, l’article de Domènech i Tirado (2002) i les aportacions dels companys i les pròpies realitzades al debat sobre CTSE.

Seguint la teoria sobre el desenvolupament de l’aprenentatge significatiu, podem afirmar que el coneixement es construeix a través de la recepció d’informació de fonts diverses i la seva posterior interpretació a partir dels coneixements o idees prèvies com hem pogut demostrar anteriorment. Igualment, després d’analitzar els diferents mapes conceptuals dels companys podem afirmar que existeixen tantes realitats com interpretacions possibles, ja que aquesta es troba en la ment de les persones i es basa en un conjunt d’experiències úniques que generen una combinació de creences úniques. La interpretació que ha fet cadascú de nosaltres parteix de multitud de perspectives sobre el tema tractat.

Per una altra banda, he pogut comprovar que el vertader coneixement es construeix a partir de les nostres interaccions amb la resta de companys. Per això, la participació activa en els diversos fils de converses de debat CTSE ha contribuït de manera molt significativa en aquest procés d’aprenentatge. Per tant, puc dir que les TIC han estat fonamentals en el meu procés de formació.

No podem parlar d’una transmissió del coneixement sinó existeix una construcció significativa dels seus continguts i, per tant, un conflicte cognitiu entre el que ja sabem i el nous coneixements que hem d’incorporar a les nostres creences que variaran en funció de la cultura i la comunitat en què vivim així com les eines que utilitzem per accedir al coneixement. Evidentment no podem deixar de banda la motivació per aprendre com a incentiu per a què tot això sigui possible.

En definitiva, podem dir que el canvi conceptual ha estat possible gràcies a un aprenentatge actiu i constructiu basat en la col·laboració de tots els companys mitjançant el diàleg i la reflexió (l’argumentació i contraargumentació de premisses i tesis segons el model de Toulmin) a partir de fils de conversa contextualitzats amb l’objectiu d’ampliar els coneixements sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació i, el que és més important, prendre consciència i millorar el propi procés d’aprenentatge.












No hay comentarios:

Publicar un comentario